Kantinediensten door leden

De kantine van TPV Steensel draait op vrijwilligers. Wij vragen van onze leden om zelf samen de kantinediensten in te vullen. Op deze pagina vind je hierover meer informatie.

Waarom is jouw hulp bij het draaien van kantinedienst nodig?

Om de kantine vaker te kunnen openen is jouw hulp nodig! Kantinedienst draaien is een leuke en sociale activiteit waarbij je veel leden ontmoet én een steentje bijdraagt aan de gezelligheid en leefbaarheid van de club. We hopen dan ook op voldoende animo onder de leden zodat we met elkaar de kantineplanning rond krijgen.

Uiteraard evalueren we dit regelmatig met elkaar en zullen we aanpassingen maken indien nodig. Dank alvast voor je hulp!


Wie moet er kantinedienst draaien?

  • Alle seniorleden tot 70 jaar draaien enkele kantinediensten van 2 of 4 uur per jaar, 8 uur totaal.
  • Vrijwilligers die intensief gedurende het hele jaar werk verrichten voor de verenging (zoals leden van de onderhoudscommissie, ledenadministratie PR commissie en bestuur) worden vrijgesteld van kantinedienst. Wanneer deze vrijwilligers toch graag kantinedienst willen draaien, kan dat uiteraard.

Kun je de kantinedienst afkopen?

  • Wanneer je geen kantinediensten kunt of wilt draaien kun je deze afkopen voor € 40 per jaar. Dit bedrag wordt tegelijk met de contributie aan het begin van het jaar gefactureerd.
  • Heb je aan het einde van het jaar geen of slechts 1 dienst gedraaid of ben je niet op komen dagen dan brengen wij alsnog € 20 of € 40 in rekening.
  • Indien blijkt dat je aan het einde van het jaar geen of te weinig uren hebt gedraaid, betaal je per niet gedraaide dienst van 4 uur een boete van € 10 bovenop de € 20 voor de afkoop.

Hoe werkt dit voor bestaande leden?

  • Leden hebben in november 2022 een e-mail ontvangen met een  keuzeformulier waarop zij aangaven of ze bardienst wilden draaien in 2023 of wilden afkopen.
  • Had je geen keuze gemaakt voor 30 november dan zijn we ervanuit gegaan dat je wilde afkopen.
  • Je gemaakte keuze wordt jaarlijks overgenomen. Wil je deze wijzigen dan stuur je voor het einde van elk jaar een mailtje aan de ledenadministratie.

Hoe werkt dit voor nieuwe leden?

  • Nieuwe leden besluiten bij aanvang van het lidmaatschap of zij kantinediensten willen draaien of dit af willen kopen.
  • Lid worden in de eerste helft van het jaar betekent twee kantinediensten draaien of deze afkopen voor € 40,-.
  • Lid worden in de tweede helft van het jaar betekent één kantinedienst draaien of deze afkopen voor € 20,-.

Wanneer is de kantine open?

De kantine van TPV Steensel is op de volgende momenten/tijdstippen open:

  • Vanaf 1 maart op dinsdag t/m donderdag van 19.15 – 23.15 uur (exclusief schoolvakanties). Dus niet in de wintermaanden,
  • Tijdens competitiewedstrijden
  • Tijdens activiteiten

Wat zijn de tijden waarop je kantinedienst kunt draaien?

  • Wekelijkse avondopenstelling (dinsdag, woensdag, donderdag): van 19.15 – 23.15 uur. Om 22.45 uur wordt de laatste ronde geschonken, zodat de kantinedienst daarna tijd heeft om de bar schoon te maken en de keuken op te ruimen. De kantine kan dan echt om 23.15 uur gesloten worden.
  • Competitiewedstrijden overdag: aanvangstijd is afhankelijk van de starttijd van de competitie. De competitieteams openen altijd zelfstandig de kantine en zorgen voor koffie en thee. De kantinedienst die is ingepland arriveert een half uur na de start van de competitie. Na afloop van de eerste wedstrijd is er dus altijd een kantinedienst aanwezig.
  • Competitiewedstrijden in de avond: starten meestal om 19.00 uur. De competitieteams openen zelfstandig de kantine en zorgen voor koffie en thee. De kantinedienst die is ingepland arriveert om 19.15 uur en gaat om 23.15 uur naar huis. Dit betekent dat de competitieteams mogelijk een gedeelte van ‘de derde helft’ zelfstandig de kantine beheren.
  • Tijdens activiteiten: tijden zijn afhankelijk van de start en eindtijd van de activiteit.

Met hoeveel personen draai je kantinedienst?

Tijdens rustige diensten, bijvoorbeeld door de week op dinsdag en donderdag, draai je de kantinedienst solo. Bij drukke activiteiten sta je met meerdere leden in de kantine. Wil je liever niet alleen staan? Kies dan voor een van de activiteiten.


Hoe plan ik mijn kantinedienst in?

Je kunt via de kantinedienstkalender zelf aangeven welke diensten je wilt draaien:

Via de KNLTB Club App
Je vindt de beschikbare diensten onder 'Club' en dan 'Diensten'.

Via de website
Als je de app niet hebt, klik je rechtsboven op deze pagina op Mijn Club. Je logt in met je clublidnummer of bondsnummer en je wachtwoord.

  • Twee keer per jaar (in november/december voor de periode januari t/m juni en in mei/juni voor de periode t/m juli t/m december komt het rooster voor de kantinediensten beschikbaar. 
  • Je bent zelf verantwoordelijk voor het inplannen van de kantinedienst(en) op een tijdstip dat het voor jou past.

Wat moet je doen als je toch niet kunt op het gekozen tijdstip?

  • Mocht je ingepland staan voor een kantinedienst, maar toch niet kunnen of ziek zijn, regel dan zelf vervanging.
  • Geef de vervanging door via een mailtje aan: [email protected]. Zo zorgen we ervoor dat diensten altijd goed geregistreerd staan en je achteraf geen onterechte factuur krijgt.
  • Bij niet opdagen wordt € 20 in rekening gebracht.

Welke afspraken moet je nog meer weten over de kantinedienst?

  • Wanneer de competitie of activiteit niet doorgaat, dan vervalt je kantinedienst. Deze telt voor jou wel mee als gedraaide dienst.
  • Op de doordeweekse avonden kom je altijd naar de kantine als je kantinedienst hebt. Ook als er geen banen gereserveerd zijn of het slecht weer is. Wanneer er om 21.00 uur niemand is, dan kun je de kantine afsluiten en naar huis gaan. Deze dienst telt dan als een gedraaide kantinedienst.
  • Wanneer je je keuze (om wel of geen kantinediensten te draaien) voor het volgende kalenderjaar aan wil passen, dan kun je dit doorgeven aan [email protected].
  • Bij activiteiten (zowel vanuit de vereniging, tijdens competitie en bij baan- en kantinehuur) is het mogelijk om toch een kantinedienst te draaien. Je dient wél zelf te zorgen voor vervanging gedurende de tijd dat je zelf moet spelen.
  • Bij de wekelijkse avondopenstelling van dinsdag t/m donderdag geldt dat de kantine niet open gaat op een avond dat niemand zich heeft ingeschreven voor het draaien van de kantinedienst.

Hoe werkt het draaien van een kantinedienst?

  • Daags voor jouw kantinedienst krijg je een mail met wat je moet weten over het openen en sluiten van de kantine.
  • In de kantine ligt een map waarin alles staat wat je moet weten over de kantinedienst en wat je moet doen. Zo is iedereen goed geïnformeerd.
  • Nieuwe leden van TPV Steensel die voor het eerst (alleen) kantinedienst draaien, kunnen altijd contact opnemen met de kantinecommissie. Zij geven dan wat extra uitleg, telefonisch of fysiek in de kantine.
  • Alle leden die kantinedienst draaien, moeten de test ‘Verantwoord alcohol schenken' maken (online) en het IVA-certificaat behalen. De test duurt zo’n 20 minuten en is gratis.
  • TPV Steensel moet bij een eventuele controle de certificaten van alle leden kunnen tonen. Je ontvangt je behaalde certificaat automatisch en stuurt dit zelf door naar [email protected].

Wat doe je als de bezoekers graag nog wat langer willen blijven aan het einde van jouw kantinedienst?

  • Wanneer tijdens reguliere avondopenstelling, competitie in de avond of avondactiviteiten leden langer dan 23.15 uur in de kantine willen blijven, kan dat alleen in overleg met jou.
  • Je draagt de dienst over aan één aanwezig lid die zich daarvoor beschikbaar stelt, mits dit lid minimaal 18 jaar is en beschikt over een IVA-certificaat. Vanaf 23.15 uur is dit lid dan verantwoordelijk voor de kantine, en dus ook voor correcte betaling van de consumpties, het schoonmaken van de bar, het opruimen van de keuken en het afsluiten van het complex.

Wil je meer kantinediensten draaien dan 8 uur per jaar?

Vind je het leuk om vaker bardienst te draaien dan de afgesproken 8 uur? Dat kan natuurlijk op vrijwillige basis. Dank daarvoor!


Vragen?

Neem contact op met de Kantine Commissie via [email protected].